CogniTech logo i header

Artikel fra Herning Folkeblad 24. juli 2020. Skrevet af Tobias Tange Jepsen 

Herning-virksomhed fylder et år: Gyldent første år

På blot et år har virksomheden opnået et partnerskab, som ingen andre i Danmark har. Virksomheden har også udvidet medarbejderstaben.

VIRKSOMHED De fleste ville nok ikke uden introduktion forstå mange af de begreber, Rikke Jacobsen og Herning-virkomheden CogniTech beskæftiger sig med til daglig. Her taler man om BI- værktøjer, AI, business analysis og data i stor stil.

- Jeg tror ikke på, at der er noget data, der er ubrugeligt. For »ubrugelig data« fortæller også noget om virksomheden, siger Rikke Jacobsen, som er administrerende direktør for CogniTech.

Virksomheden har kun et enkelt år på bagen. Men hvilket år. På de første godt 12 måneder er virksomheden vokset fra 14 til 19 medarbejdere, og man har opnået nogle certifikater, ingen andre virksomheder i Danmark har.

Smartere budgetter

Men først skal vi lige tilbage til, hvad det egentlig er, CogniTech beskæftiger sig med. Det har Folkebladet bedt Rikke Jacobsen om at beskrive, så alle kan være med.

- Mange laver husholdningsbudgetter i hverdagen. Vi hjælper virksomheder med at lave deres virksomhedsbudgetter på en smartere måde, forklarer Rikke Jacobsen, som også fortæller, at virksomheden generelt arbejder med data. Men at lave smarte budget-løsninger er deres største område.

De benytter sig af et værktøj, der hedder Cognos, som tilhører den kæmpestore amerikanske teknologi- og konsulentvirksomhed IBM. Med det værktøj kan man gøre budgetlægningen smartere. Det udvider CogniTech med noget AI - som kort fortalt er kunstig intelligens for computere - hvilket betyder, at man kan bruge historiske data fra ens virksomhed til at forudse, hvor meget man skal forvente på en post af budgettet. For eksempel kan man med Cognos forudse, hvor stor en lønstigning man skal forvente at have i budgettet baseret på, hvor meget stigningen traditionelt set har været. Det kan være med til at spare virksomheder for en masse tid.

- Vi har en kunde, som tidligere brugte Excel til at lave deres budgetter, så de skulle manuelt gå igennem omkring 800 Excel-ark. Det har vi automatiseret for dem. For en anden kunde tog det 70 personer to måneder om at lave budgettet for et år. I dag bruger ni personer et par timer for at lægge budgettet for en måned af gangen, siger Rikke Jacobsen.

Købte kunder med ud

Når man kommer til CogniTechs hovedkontor i Herning, er det svært ikke at lægge mærke til, at det faktisk er en anden virksomheds navn, der pryder de fleste overflader. På tavler, døre ind til kontorer og det store banner i baggården på Overgade står der nemlig Incom.

- Vores investor, Stefan Max Jensen, ejer Incom, og vi har lejet os ind i deres lokaler her i Herning, fortæller Rikke Jacobsen.

Stefan Max Jensen har været med fra begyndelsen for CogniTech. Medarbejderne i virksomheden var tidligere under EG - en anden Herning-virksomhed, inden DXC købte en del af den virksomhed. DXC var dog ikke specielt interesserede i at have lige præcis den del, CogniTech arbejder med.

Derfor fik Rikke Jacobsen og Ole Møller Madsen, som i dag er CogniTechs salgsdirektør, tilbuddet om, at de kunne købe virksomheden ud. Det ville de gerne, og sammen med flere andre partnere købte de derfor virksomheden.

- Vi kunne egentlig godt være startet op for os selv, men vi var også meget interesserede i at få en investor med, så vi kunne holde til, hvis der skulle komme en krise, eller vi havde et dårligt halvår, siger direktøren.

Da partnerne købte virksomheden, købte de også alle de tidligere kunder, opgaver og medarbejdere med ud.

- Både medarbejdere og kunder ville alle sammen gerne med os. Det, synes jeg, er meget sigende, siger Rikke Jacobsen.

I dag er antallet af medarbejdere steget til 19, og udover Herning sidder de i Aarhus, Fredericia og Albertslund.

Ros fra IBM

På det første år har virksomheden nået mere, end de egentlig havde forventet. Som den eneste virksomhed herhjemme blev de allerede efter et halvt år IBM Guld Business Partner. Det blev de på grund af deres certificeringsniveau, og fordi deres omsætning nåede et vist punkt.

- Vi havde været tilfredse med at blive guldpartnere indenfor det første år, så det er da rigtig fint, at vi nåede det på et halvt år, siger Rikke Jacobsen, inden hun sætter nogle flere ord på det første år:

- Det er gået overraskende godt. Jeg synes, det er imponerende, og det er jo unikt, hvad vi har opnået det første år.

Udover at blive guldpartnere er CogniTech også blevet fremhævet på IBMs Globale Think-konference, af Director of Offering Management, Michael Norris, som sidder i toppen af den verdensomspændende organisation. Det blev virksomheden på grund af en kundecase, hvor de hjalp den grønlandske elforsyning, Nukissiorfiit, med at udnytte deres ressourcer bedre.

Atypisk strategi

Efter et godt år er det dog ikke fordi, CogniTech sigter efter verdensherredømmet de næste par år.

- Vi er nok lidt atypiske. Vores strategi er selvfølgelig at blive større, men vi vil også højest være 34 ansatte ved udgangen af 2022. Det er vigtigtere, at vi har det rigtige team og kan tage os godt af vores kunder, end bare at vækste for at vækste, forklarer den administrerende direktør.

Herudover vil de også gerne have spredt navnet ud og tilføje 50 nye kunder til en portefølje, der allerede inkluderer store danske virksomheder som Dagrofa, Coop og XL-Byg.

Og så kan man måske senere kigge på verdensherredømmet.

- Vi tager den i små step. Men når vi har fået udbredt kendskaben til os i Danmark, vil vi da også gerne videre ud i verdenen, siger Rikke Jacobsen med et stort grin.

CogniTech-direktør anerkendt som »analyse-helt«: Det var da mega cool

I begyndelsen af juli blev Rikke Jacobsen udnævnt som analytics-hero og fremhævet på IBM’s hjemmeside

LEDER Det er ikke kun virksomheden CogniTech, der har fået masser af anerkendelse i virksomhedens første leveår. Det har også administrerende direktør Rikke Jacobsen.

I begyndelsen af juli blev hun anerkendt som »analytics-hero« af IBM, som den første i Danmark. Det betyder blandt andet, at hun blev fremhævet i en blog på IBM’s hjemmeside.

- Det var da mega cool, lyder det spontant fra Rikke Jacobsen, da Folkebladet beder hende forholde sig til det.

Allerede tilbage i november 2019 hørte hun om det først gang.

- Og jeg troede egentlig ikke, det blev til noget. Men så ringede de og sagde, vi skulle få taget en snak, fordi jeg var jo blevet udvalgt, erindrer hun.

Vægter kultur højt

Rikke Jacobsen fortæller med stor passion om data, og hun har arbejdet med IBM’s værktøjer stort set uafbrudt de seneste 20 år. I dag er hun blevet administrerende direktør i CogniTech, og derfor går en del af hendes hverdag også med ledelsesopgaver.

- Jeg forsøger at gøre mig synlig ved at komme rundt og sige hej på vores forskellige lokationer og sige hej, forklarer analyse-helten.

Hun fortæller, det nok kun bliver til et par dage hver anden uge på kontoret i Herning, hvor hendes plads egentlig er. Til gengæld holder hun hver uge et møde med virksomhedens konsulenter, hvor de taler om, hvordan det går.

- Så kan jeg få et overblik, og vores konsulenter får også bedre muligheder for at hjælpe hinanden, siger direktøren, som gerne vil have hjælpesomheden til at blive en del af kulturen på arbejdspladsen.

Hver måned holder CogniTech desuden en faglig dag, hvor alle konsulenterne samles.

- Vi skal selvfølgelig tjene penge. Men det skal ikke være på bekostning af vores kultur, og at vi har det sjovt, mener Rikke Jacobsen.