CogniTech logo i header

Varekursvanalyse

Med varekurvsanalyse kan virksomheden øge sit mersalg og få bedre kundeservice.

Varekurvsanalyse er typisk noget, vi associerer med online shopping. Her bliver der ofte gjort meget ud af den personlige shopping oplevelse ved at komme med personlige anbefalinger til den enkelte kunde baseret på den personlige købshistorik og historiske køb fra lignende kunder.

Det er dog ikke kun online, at varekurvsanalyse kan gøre en forskel og påvirke både mersalg og kundeoplevelse. Der er også mange muligheder for at gøre brug af denne metode i fysiske butikker, hvor der både er købsmønstre, produktsammenhænge og indretning, som vi ved hjælp af varekurvsanalyse kan forbedre for både kunde og forretning.

Den forretningsmæssige udfordring

Det kan være en udfordring at skabe sig et overblik over de sammenhænge, der eksisterer mellem de mange varer, der sælges hver dag. Hvilke varer er relevante for den enkelte kunde, er der varer, der ofte sælges sammen og hvordan kan kunderne guides bedre i processen?

I fysiske butikker står virksomheden med en kæmpe mængde data i form af køb, der hver dag ruller igennem forretningen. Efter tilstrækkelig mange køb vil det være muligt at få indblik i kundernes indkøbsrutiner og -mønstre – det eneste problem er, at det er en uoverskuelig disciplin. Der er også en statistisk udfordring i denne proces, da antallet af kombinationer stiger eksplosivt, så hvordan får man lige skabt sig et overblik, så man på effektiv vis kan:

  • Lave kampagneplanlægning
    • Hvis varer typisk sælges sammen, kommer kun den ene på tilbud.
  • Lave effektiv butiksindretning
    • Hvis varer typisk sælges sammen, placeres de også sammen.
  • Yde god kundeservice ved kassen
    • Pop-up besked på kassen, som skal sikre, at kunderne har husket alle varer, der har en stærk tilknytning til de valgte varer.
  • Styre lagerbeholdningen
    • Tilbud på et produkt, kan betyde at et andet produkt også sælges i store mængder.

 

 

Sådan arbejder vi med varekurvsanalyse

Når vi arbejder med varekurvsanalyse, så bruger vi den store mængde købsdata til at få et indblik i produktsammenhænge og finde de typiske varekombinationer. Jo stærkere relationen mellem varerne er, jo højere er sikkerheden for, at de sælges sammen.

I processen inkluderer vi også længere strenge af varekombinationer, hvis der for eksempel er tre varer, der altid gør at vare nummer fire også ender i kurven.

Resultat

Resultatet af en veludført varekurvsanalyse øger både mersalg og forbedrer kundeservice.

Ved at sætte en vare fra en kendt varegruppe på tilbud, er der stor chance for, at kunderne køber både den nedsatte vare samt andre varer med en stærk tilknytning. Ved at identificere de mange varekombinationer der findes, kan det også være lettere at administrere lagerbeholdningen og ikke være uforberedt på hvilke produkter, der forsvinder fra lageret i forbindelse med at en anden vare er på tilbud.

Varekurvsanalyse kan også på flere måder forbedre kundeservice. Det kan blandt andet være i form af rådgivning og mere logisk butiksindretning. Ved at identificere de eksisterede varekombinationer er det lettere for medarbejderne at rådgive kunderne og sikre, at de ikke kommer hjem og først der opdager, at de mangler en vare, som måske er essentiel i forbindelse med en anden vares funktionalitet. Derudover kan noget så simpelt som butiksindretning være med til at sikre en mere positiv kundeoplevelse, hvis varer med en stærk relation placeres sammen og derfor er lettere for kunden at komme i kurven. Udover at butiksindretning kan forbedre kundeservice, kan det også have en positiv indflydelse på mersalg.

__________

Metode: Unsupervised learning

Teknik: Association rules

Platform: R

   

Kom godt fra start

CogniTech’s Xcelleratorer er en pakke af standard metoder, værktøjer og blueprints, som sikrer, at løsningen laves rigtigt og at nyeste best practice anvendes. Brugen af standard komponenter speeder implementeringstiden op, løfter kvaliteten og sparer tid hos såvel CogniTech som hos kunden, ved at ”genbruge” og automatisere.

CogniTechs Xcellerator til Varekurvsanalyse giver en række fordele.

Xcellerator til Varekurvsanalyse:

  • Identifikation af varer, der ofte købes sammen
  • Understøtter kampagneplanlægning
  • Understøtter butiksindretning

Book et uforpligtende inspirationsmøde

Book et uforpligtende møde med os, hvis du gerne vil høre mere om, hvordan varekurvsanalyse kan gøre en forskel for jeres virksomhed.

Mødet er som udgangspunkt online og tager typisk omkring 45 minutter.