CogniTech logo i header

Få en smidig og hurtig konsoliseringsproces

Standardiser og automatiser konsolideringsprocessen og opnå højere kvalitet og spar samtidig tid og ressourcer.

Finansiel konsolidering

Er du ansvarlig for konsolideringsprocessen i jeres virksomhed, så kender du formentlig til de klassiske problemstillinger som for eksempel at:

  • Der modtages data i mange forskellige formater og filtyper (Excel filer, csv filer, e-mails mv.).
  • Det er tidskrævende at samle de mange data fra adskillige selskaber og forskellige systemer.
  • Der er mange manuelle opgaver med høj risiko for fejl.
  • Det er komplekst at håndtere de mange forskellige valutaer.
  • Manuelle specifikationer og indtastninger resulterer ofte i differencer.
  • Der skal indsamles yderligere specifikationer fra slutbrugerne, før regnskabet kan færdiggøres.
  • Interne transaktioner skal specificeres og elimineres manuelt.
  • Processen kræver involvering af specifikke medarbejdere, der ender med at blive flaskehalse.
  • Korte deadlines betyder, at tallene oftest skal bruges, før de er klar.
  • Selv små ændringer i et enkelt datterselskab er meget tidskrævende at håndtere gennem konsolideringen.
  • Manuel afstemningen imellem resultatopgørelse, balance, noter og pengestrømme.

Hvis I oplever, at ovenstående og andre problemstillinger udfordrer hastighed og kvalitet i jeres proces, eller blot ønsker et review af processen, så kan vi hjælpe jer. Det handler om at have en automatiseret, struktureret og samtidig fleksibel konsolideringsproces. Det resulterer i både kvalitet og hastighed. For at opnå det, kræver det den rigtige systemunderstøttelse, og den kan vi levere.

Blandt fordelene kan blandt andet nævnes:

  • Standard værktøj til konsolidering – testet og veludviklet.
  • Høj grad af gennemsigtighed – det er let at se bevægelser fra bogføring til konsoliderede tal.
  • Høj grad af automatisering, som minimerer manuelle opgaver og sparer tid.
  • Automatisk generering af noter med afstemning af input ”as-you-type”.
  • Automatiske konsolideringsposteringer og intercompany elimineringer.
  • Cash flow som generes ud fra flexible mapping.
  • Valutahåndtering, herunder regulering af balancer, resultat og primo værdierne.

CogniTechs løsning til finansiel konsolidering

CogniTechs løsning til finansiel konsolidering er veludviklet og gennemprøvet. Den anvendes i dag af en lang række danske virksomheder.

Løsningen er baseret på IBM Planning Analytics (tidligere kaldet TM1), som resulterer i markedsledende fleksibilitet, sikkerhed og performance. IBM Planning Analytics understøtter samtidig en lang række andre processer i virksomheden, herunder budgettering, forecasting, target setting, KPI-modelling og -rapportering. Det betyder færre systemer, mindre kompleksitet og øger værdien af investeringen.

Løsningen kan naturligvis anvendes til både realiserede tal, såvel som af budgetter og forecasts.

Læs om IBM Planning Analytics

Konsoliderings Xcellerator

Med CogniTech’s Konsoliderings Xcellerator til finansiel konsolidering og ekstern rapportering er det muligt at foretage finansiel konsolidering af både realiserede tal, såvel som af budgetter og forecast.

Grundlæggende funktionalitet i modellen indeholder:

  • Finansiel konsolidering efter legal- og management strukturer.
  • Automatiske koncernposteringer.
  • Inter-company elimineringer af intern samhandel og balancer.
  • Journalposteringer på koncern- og selskabsniveauer.
  • Valutakurshåndtering og specifikation af justeringer.
  • Processtyring med låsning af perioder og data.
  • Mapping af lokale strukturer til koncernstrukturer.
  • Høj gennemsigtighed og sporbarhed.
  • Tæt integration til Excel, herunder mulighed for indtastning af data.

Se hele vores Xcellerator katalog

Erfarne konsulenter med finansiel baggrund

Systemet gør det ikke alene. Løsningen er udviklet og implementeres også af vores stærke team af konsulenter, som alle har en solid finansiel baggrund kombineret med en dyb teknisk viden. De konsulenter, der konfigurerer løsningen, har selv erfaring fra finansfunktionen, og forstår derfor såvel de forretningsmæssige som de systemmæssige udfordringer. Det gør implementeringsprocessen mere effektiv og sikrer, at ting ikke bliver ”lost in translation”. Konsulenten der forstår det forretningsmæssige krav ”finder selv skruetrækkeren frem og går i maskinrummet”.

Løsningen er gennemtestet og afprøvet, og har en enorm skalerbarhed. Den bruges i dag i både mindre privatejede selskaber og nogle af Danmarks største offentligt noterede virksomheder.  

Løsningen bliver også brugt at flere virksomheder noteret i USA, hvilket betyder at den møder kravene i SOX.

 

 

Book et uforpligtende inspirationsmøde

Vi mødes gerne til en uforpligtende snak om, hvordan de værktøjer vi arbejder med kan understøtte jeres proces.

Mødet er som udgangspunkt online og tager typisk omkring 45 minutter.