CogniTech logo i header

Bolig BI

Få en hurtigere rapporteringsproces, mere tid til behandling og analyse, og et troværdigt og opdateret indblik i selskabet.

Brancheløsning til den almene boligsektor

For at være i stand til at opretholde de mange regler, som den almene boligsektor ligger under for, og samtidig finde tid og ressourcer til at forbedre og innovere de eksisterende processer, skal der nytænkes i brugen af data og i den måde rapportering, udarbejdelse og analyse fungerer på.

Få tydeliggjort selskabets data med ny Bolig BI løsning

CogniTech har i samarbejde med Boligkontoret Danmark udviklet Bolig BI Portalen. Bolig BI er en standard Business Intelligence løsning, som stiller data og rapporter til rådighed for hele organisationen og frigør tid til behandling og analyse. Bolig BI Portalen er bygget på IBM Cognos Analytics, som er IBMs Business Intelligence og rapporteringsværktøj. Bolig BI tilbyder en række standardrapporter, så det er hurtigt at komme i gang, men giver samtidig mulighed for selv at lave nye og tilpassede rapporter efter behov.

Bolig BI sikrer en hurtigere rapporteringsproces, som resulterer i mere præcise og opdaterede rapporter. Løsningen frigør ressourcer og giver tid til proaktivt at forbedre arbejdet fremadrettet. Derudover får selskabet igennem Bolig BI et troværdigt og detaljeret indblik i egne data. Overordnet betyder det, at der er gennemsigtighed for alle interessenter og at selskabet hele tiden er ajour i forhold til om de overholder både de lovkravsbestemte målsætninger samt deres egne ambitioner.

CogniTech har udviklet løsningen i samarbejde med Boligkontoret Danmark, der har været meget aktive i processen og også selv har implementeret løsningen. Løsningen har allerede gjort en stor forskel i selskabets forretningsgange:

Med vores Business Intelligenceløsning, har vi fået et automatisk og let tilgængeligt værktøj, som altid er opdateret. I takt med at vi har flyttet en række af vores manuelt udarbejdede rapporter over i værktøjet, har vi også flyttet ressourcetrækket væk fra udarbejdelsesprocessen. Vores løsning har givet os et stærkt ledelsesværktøj, der skaber gennemsigtighed for både medarbejdere og bestyrelser, som gør, at vi hele tiden er ajour, i forhold til om vi overholder de lovkravsbestemte målsætninger og egne ambitioner.

Michael Demsitz

Forhenværende CEO | Boligkontoret Danmark

I udarbejdelsesprocessen har der også været et løbende samarbejde med EG BoligExtranet for at få den nødvendige information med henblik på at inkludere de rigtige rapporter i BI løsningen. Vores mål har nemlig hele tiden været, at løsningen skulle dække bredt og være relevant for såvel de store som de små selskaber.

Udvidelse af Bolig BI Portalen med NTIs driftsdata

Vi har taget løsningen til næste skridt med endnu et samarbejde, som betyder at vi har fået adgang til de data, der er i NTIs system. 

På baggrund af disse data har vi lavet en datamodel, som samler alt relevant data omkring opgavernes team, ejendom, type, status, tidsforbrug (planlagt og registreret).

I forlængelse af datamodellen har vi lavet et dashboard, der hjælper med give et hurtigt overblik over opgavefordelingen - altså hvor mange opgaver er afsluttet, afvist, i gang og planlagt. Man kan også få overblik over planlagt tidsforbrug vs. registreret tidsforbrug.

Du kan nemt udvikle flere rapporter og dashboards med de mange fine driftsdata, der er med i datamodellen.

Der er mange muligheder i de data til rådighed i NTIs system, så vi vurderer, at der er stor mulighed for at videreudvikle på løsningen fremadrettet.

Integrering af data

Udover de mange muligheder der er tilgængelige ved at have adgang til de data, der er i NTIs system, så har vi også mulighed for integrere de data med Bolig BI løsningen. Det vil betyde, at man på sigt kan berige tidsforbruget med antal lejemål i en afdeling eller hvilke som helst andre områder, som giver mening for det enkelte boligselskab

Mulighed for tilkøb af indkøbsanalyse

I forbindelse med at gøre Bolig BI portalen så effektiv og værdifuld som mulig, har vi indgået endnu et samarbejde. Denne gang med InfoCD for at give mulighed for at udvide løsningen med indkøbsanalyse.

Indkøbsanalysen giver blandt andet mulighed for at samle data fra leverandører:

  • Leverandør nummer og navn
  • Varenummer og navn
  • Dato
  • Indkøbt stk. pris
  • Antal
  • Enheder
  • Indkøbt beløb
  • ...

Data kan kædes sammen med rekvisitioner og indkøbsprisaftaler fra EG Bolig.

Bedre tid til behandling og analyse

Hør hvordan Bolig BI Portalen har givet Boligkontoret Danmark et bedre overblik og en hurtigere rapporteringsproces, som betyder, at de nu kan bruge deres tid proaktivt på at forbedre arbejdet fremover.

Se hele case

 

 

Boligkontoret Danmark præsenterer Bolig BI Portalen

Rapporten: Mål for alt

IT Projektleder og dataanalytiker hos Boligkontoret Danmark, Lonnie Møller Jensen, gennemgår selskabets årsopsummering i Bolig BI Portalen. Statistikken giver et overblik over de lovkravsbestemte målsætninger, selskabets forretningsgange og egne ambitioner.

 

 

Rapporten: Kvartalsstatistik

IT Projektleder og dataanalytiker hos Boligkontoret Danmark, Lonnie Møller Jensen, gennemgår selskabets kvartalsstatistik i Bolig BI Portalen. Statistikken viser de lovkravsbestemte målsætninger, selskabets forretningsgange og egne ambitioner.

 

 

Rapporten: Budgetrapport

IT Projektleder og dataanalytiker hos Boligkontoret Danmark, Lonnie Møller Jensen, gennemgår selskabets budgetrapport i Bolig BI Portalen. Rapporten er en afdelingsrapport, som løbende kigger på om selskabet holder budgettet.

 

 

Rapporten: Udlejningsrapport

IT Projektleder og dataanalytiker hos Boligkontoret Danmark, Lonnie Møller Jensen, gennemgår selskabets udlejningsrapport i Bolig BI Portalen til organisationsbestyrelserne og viser et billede af blandt andet udviklingen i ventelister, fraflytning og lejeledighed.

 

 

Kontakt os

Kontakt os endelig for mere information om vores BI brancheløsning til Bolig.

Kontakt os

Book et uforpligtende inspirationsmøde

Du kan også booke et uforpligtende inspirationsmøde med os direkte her fra siden.

Mødet vil handle om at blive klogere på din virksomhed og finde frem til, hvordan I bedst kan nå jeres mål.

Mødet er som udgangspunkt online og tager typisk omkring 45 minutter.