Få overblik over dine leverandørbonusser, automatiser processerne og få mulighed for at udnytte og forny alle aftaler optimalt.
Langt de fleste virksomheder har bonusaftaler med kunder og/eller leverandører, som ofte baseres på forudsætninger om købsvolumen og vækst. Bonusindtægter og -udgifter kan udgøre betydelige beløb og for nogle virksomheder være helt afgørende for virksomhedens succes. På trods af det, har mange virksomheder problemer med at holde styr på de aftaler de har, og derfor går de tit glip af betydelige beløb – i mange tilfælde uden overhovedet at være klar over det.
De typiske udfordringer omkring leverandør- og kundebonusser er:
Virksomheden kan have rigtigt mange- og forskellige bonusaftaler; i hundrede vis er ikke unormalt. Det kan derfor være en udfordring, for ikke at nævne tidskrævende, at skulle bevare overblikket over dem alle sammen og sikre at man får de bonusser man er berettiget til og samtidig lever op til det man skal indenfor en given periode.
Leverandørbonusser kan ofte også være en udfordring for økonomiafdelingen i forbindelse med at få periodiseret og hensat korrekt til de bonusser, man forventer at modtage. For har man egentlig styr på alle bonusser og kan man regne med at leverandørerne betaler det de er berettiget til – for hvis virksomheden ikke selv har styr på det, kan den så forvente, at leverandøren har?
En anden udfordring er at sikre, at virksomheden bruger sine bonusser optimalt. Får virksomheden den fulde værdi af bonusaftalen? Når virksomheden manuelt skal holde styr på den nødvendige information, så kan det være svært at overskue om virksomheden får nok ud af aftalen, om det ville give mening at købe ekstra ind til lageret for at opnå ekstra bonus, eller om det tværtimod er mest fordelagtigt at købe hos forskellige leverandører.
Det handler i bund og grund om optimering af de aftaler virksomheden har – om at sikre at virksomheden udnytter aftalerne til fulde ved at få skabt sig det nødvendige overblik.
Men hvordan får man mest ud af sine bonusaftaler i en virksomhed med mange forskellige aftaler, uden at misse deadlines, kravspecifikationer og optimeringsmuligheder.
IBM Planning Analytics er et oplagt værktøj til at hjælpe virksomhederne med at skabe det nødvendige overblik over leverandør- og kundebonusser, da modelleringsfleksibiliteten er i stand til at afspejle de forskellige typer af aftaler.
Med den stærke regnemotor i IBM Planning Analytics kan virksomheden regne alle aftalerne efter og sikre at virksomheden får det i bonusbetalinger, som de er berettiget til.
Vores standardmodel til håndtering af bonusaftaler er en Xcellerator, som er en opstartsaccelerator, der kan tilpasses den enkelte kundes behov. Vores Xcelleratorer er pakker af standard metoder, værktøjer og blueprints til IBM Planning Analytics, som er baseret på erfaringer fra mere end 100 implementeringer. Brugen af standard komponenter speeder implementeringstiden op, løfter kvaliteten og sparer tid hos såvel CogniTech som hos kunden.
Med CogniTechs Xcellerator til håndtering af bonusaftaler (leverandør- og kundebonus) får virksomheden et oplagt værktøj til at skabe det nødvendige overblik.
Med Xcelleratoren får virksomheden:
Du er altid velkommen til at booke et uforpligtende inspirationsmøde med os for at høre mere om, hvordan I kan få overblik over jeres bonusaftaler.
Mødet vil handle om at blive klogere på jeres virksomhed og diskutere, hvordan I bedst kan nå jeres mål.
Mødet er som udgangspunkt online og tager typisk omkring 45 minutter.
AO's leverandørbonus hjælper virksomheden med at bevare overblikket over deres aftaler.
Leverandørbonussen giver økonomiafdelingen mulighed for at se, hvor meget der skal ligge som tilgodehavende bonus, og det giver et langt bedre kontrolmiljø. Det er hurtigt at rykke en leverandør, der måske er kommet til at glemme at afregne eller ikke har de samme tal. Økonomiafdelingen er også i stand til at hjælpe indkøbsafdelingen med at forbedre deres indkøb og give dem mulighed for at optimere endnu mere på aftalerne.
For mig personligt, så har jeg fået bedre kontrol. Jeg har fået et simpelt overblik, og det skal ikke længere eksistere i fem forskellige komplicerede Excel-ark med alle de fejlkilder, der kan være i Excel-ark.
Nicolaj Harmundal Petersen
Økonomichef
Læs case om kunde, der på bare de første 3 måneder identificerede 7 millioner i manglende bonusudbetalinger fra deres leverandører.