CogniTech logo i header

Activity-Based Costing (ABC-analyse)

Activity-based costing (ABC) handler om at tilskrive omkostninger til de produkter / services / markeder, hvor virksomheden har sine omkostninger.

Formålet med activity-based costing er at identificere, måle og tilskrive omkostninger på en mere retvisende måde ved at fokusere på de specifikke aktiviteter, så man får et mere retvisende billede af, hvad der koster virksomheden penge, hvad virksomheden tjener på, og hvad virksomheden ikke tjener så meget på.

Et skridt videre med Activity-based costing

Traditionel omkostningsberegning baserer sig ofte på generelle fordelinger, såsom direkte arbejdskrafttimer eller maskintimer, til at fordele omkostninger til produkter eller tjenester.

Activity-based costing går et skridt videre ved at identificere de nøjagtige aktiviteter, der bruges til at producere et produkt eller levere en service, så virksomheden kan få et overblik over hvad de forskellige aktiviteter reelt koster:

  • Hvor mange henvendelser har kunden?
  • Hvor mange reklamationer er der?
  • Hvor meget tid bruger man på hver kunde?
  • Køres der halve eller hele paller ud til kunden og hvad koster det?

 

 

Et eksempel kunne være at virksomheden har solgt 1.000.000 stk. af ’Produkt A’, men for at vide om virksomheden reelt har tjent penge på produktet, kræver det et overblik over alle de aktiviteter, der har været – altså de omkostninger virksomheden har haft ved ’Produkt A’. Det kan være i supporten, det kan være, at der har været mange reklamationer eller måske har logistisk- eller lageromkostningerne været store.

Når alle disse faktorer er gjort op, står virksomheden tilbage med en bundlinje som enten er positiv eller negativ, samt et overblik over hvad det reelt er, der koster virksomheden penge.

Kort sagt skaber activity-based costing større gennemsigtighed, så virksomheden direkte kan gå ind og se hvilke produkter, kunder og/eller markeder de tjener og ikke tjener penge på. Derfor er det også en oplagt mulighed at bruge activity-based costing til at forhandle priser med kunderne eller som dialogværktøj mellem virksomheden og kunden for at optimere på processerne eller identificere og forbedre de dele af værdikæden, som parterne taber penge på.

Xcellerator til activity-based costing

Hos CogniTech har vi udviklet en standardmodel i IBM Planning Analytics, som kan håndtere fordelingen, og som streamliner hvordan virksomheden kan arbejde med de her ting.

Fordelen ved IBM Planning Analytics til activity-based costing er, at den har en utrolig stærk regnemotor, som gør at den kan regne på de mange forskellige kombinationer, der er i en virksomhed. Derudover har IBM Planning Analytics stor fleksibilitet, så virksomheden har mulighed for at gøre, hvad der er behov for, og hvad der giver mening i forhold til at måle den rigtige rentabilitet.

Vores standardmodel til acitvity-based costing er en Xcellerator, som er en opstartsaccelerator, der kan tilpasses den enkelte kundes behov. Vores Xcelleratorer er pakker af standard metoder, værktøjer og blueprints til IBM Planning Analytics, som er baseret på erfaringer fra mere end 100 implementeringer. Brugen af standard komponenter speeder implementeringstiden op, løfter kvaliteten og sparer tid hos såvel CogniTech som hos kunden.

CogniTechs ABC-Xcellerator skaber et stærkt fundament for at træffe de rigtige beslutninger og skabe indblik i forretningen.

Med ABC-Xcelleratoren bliver det muligt at foretage:

  • Driverbaseret costing
  • Tilpassede omkostningsobjekter
  • Manuelle og automatiske drivere
  • Brugerinvolvering

ABC-Xcelleratoren bygger på teorien bag Activity Based Costing og muliggør en fleksibel og komplet omkostningsallokering til f.eks. kunder og produkter via drivere, ressource- og aktivitetspuljer.

Se hele vores Xcellerator katalog

Book et uforpligtende inspirationsmøde

Vi mødes gerne til en uforpligtende snak om, hvordan I kan få et mere retvisende billede af, hvad der koster jeres virksomhed penge, hvad virksomheden tjener på, og hvad virksomheden ikke tjener så meget på.

Mødet er som udgangspunkt online og tager typisk omkring 45 minutter.