Business Intelligence er databaseret beslutningsstøtte. Det er grundlæggende indsamling af data fra virksomhedens IT-systemer og/eller eksterne datakilder. Dataene bearbejdes for at skabe viden og indsigt i virksomhedens forretningsprocesser. Det handler om at tilvejebringe og gennemgå de rette data på den rette måde til de rette personer i virksomheden – derigennem vil beslutninger, der har indflydelse på forretningen, blive så fakta-baserede som muligt.
En god Business Intelligence løsning omfatter bearbejdning, analyse og ikke mindst præsentation og distribution af data, ligesom den tillader at dataene kan integreres med virksomhedens øvrige IT-systemer.
Markedet inden for Business Intelligence er i hastig udvikling både på grund af forandringer i virksomhedernes beslutningsprocesser, forandringer i datamængde og -landskab samt den konstante teknologiske udvikling. Der sker en næsten eksponentiel udvikling i Big Data, dataanalyser og dataudnyttelse, og mange virksomheder får i disse år øjnene op for, hvor vigtigt det er at:
Moderne Business Intelligence løsninger er kendetegnet ved større brugervenlighed og mere fleksibilitet for brugere, der i høj grad selv kan analysere og præsentere data uden at være afhængige af tidskrævende opsætninger fra IT-afdelingen. Business Intelligence støtter i høj grad op om virksomhedernes behov for at være agile og adrætte samt at være i stand til at reagere hurtigt på skift i markedet.
Business Intelligence løsninger skal i dag også understøtte et bredt spektrum af brugere, som alle skal kunne udarbejde og udveksle viden inden for den samme platform. Mange af disse brugere er forbrugere, færre er producenter af data, og kun ganske få er deciderede superbrugere / Data Scientists.
En langsom rapporteringsproces hæmmer beslutningsevnen, beslutningshastigheden og mulighederne for at opstille præcise forecasts samt være på forkant med markedet.
Store mængder data oversvømmer de tidligere så brugbare Excel-ark og gør dem uoverskuelige, langsomme, fejlbehæftede og ufordelagtige.
Upræcise og fejlbehæftede rapporteringer resulterer i dårlige forretningsbeslutninger.
Det er svært for mange ledere i virksomhedens funktioner at få adgang til et troværdigt, dybt og ikke mindst opdateret (realtid) indblik i virksomhedens data.
Mange ledere, medarbejdere og organisationer er pressede på tid, og jo mere tid de kan frigøre fra indsamling og rensning af data, jo mere tid kan de bruge på værdiskabende aktiviteter.
En god og tilpasset Business Intelligence løsning kan bidrage kraftigt til at imødekomme alle fem ovenstående udfordringer.
En Business Intelligence løsning er dog ikke blot med til at løse de udfordringer en virksomhed står overfor. Der er også ufattelig meget værdi at hente i virksomhedens Business Intelligence løsning. Igennem vores mangeårige erfaring har vi identificeret 5 værdiskabende dimensioner inden for Business Intelligence:
Strategisk værdi | Den værdi, der opstår ved at Business Intelligence løsningen ændrer på og bidrager til virksomhedens konkurrenceevne.
Informativ værdi | Den værdi, der opstår ved at Business Intelligence løsningen bidrager med information til at forbedre beslutningstagningen i organisationen.
Transaktionsværdi | Den værdi, der opstår ved at Business Intelligence løsningen bidrager til at opnå besparelser samt understøtter den operationelle ledelse.
Transformationsværdi | Den værdi, der opstår ved at BI-løsningen bidrager til at virksomheden kan transformere sin organisationsstruktur og opnå større kapacitet til at realisere dets mål.
Emergent værdi | Den værdi, der opstår ved at Business Intelligence løsningen identificerer hidtil ukendte muligheder, som virksomheden kan opfange og få gavn af
Brødrene AO Johansen har brugt Business Intelligence løsningen IBM Cognos Analytics i mange år. Løsningen udstiller de data, som brugerne har brug for, i den hastighed, som de har behov for, hvilket giver fuld transparens og indsigt.
AO Johansen henter data fra 11 systemer, som de kører ind i et Data Warehouse og så udstilles det derfra.
Det er alle typer data, der samles. Alt fra hvor meget der plukkes hver time på hver plukkestation, til salgsrapporter og "before visit" rapporter til sælgerne.
Det er jo et super godt værktøj, fordi det udstiller de data, som brugerne har behov for, i den hastighed, som de har behov for. Så man bliver fuldt transparent i virksomheden og hvad der sker i data.
Danny Askholm Nielsen
BI Manager
Vi har lavet en guide, der gennemgår hvilke faktorer du skal være opmærksom på, når du vælger din kommende Business Intelligence løsning.
Bliv bedre rustet til at vælge den Business Intelligence løsning, der passer bedst til jeres behov.
Ønsker du mere information om, hvordan din virksomhed kan opnå værdi igennem en Business Intelligence løsning, så book endelig et uforpligtende møde med os via vores online formular.
Mødet er som udgangspunkt online og tager typisk omkring 45 minutter.