Logo

XL-BYG Fælles BI-løsning

På denne side, kan du læse om vores fælles BI-løsning på tværs af XL-BYG forretningerne, der bygger på den samme datamodel.

En fælles BI-løsning betyder, at alle rapporter og dashboards kan deles på tværs af forretningerne, men uden at man kan se de andre forretningers data.

  

 

1. Dashboards

 

Der er mulighed for hurtigt at danne sig et overblik, over det område man skal have indsigt i. Dashboards er nemme at filtrere og kan give mange informationer på et øjeblik. 

   

 

2. Rapporter

 

Alle rapporter kan afvikles direkte i Cognos, hvor de giver indsigt i driften. I rapporterne er der mulighed for at oprette filtre, og resultatet kan let eksporteres til f.eks. Excel. 

Desuden kan rapporterne opsættes til at blive udsendt automatisk via mail til relevante modtagere, så man f.eks. hver fredag modtager en liste over top 25 kunder for indeværende måned. 

 

3. Salgsrapporter

 

Der er et udvalg af forskellige salgsrapporter i vores fælles BI-løsning.

Vi beskriver hver rapport for sig herunder. De rapporter du kan læse mere om er:

  • 3.1 Bonanalyse
  • 3.2 Omsætning DB og DG
  • 3.3 Ordrebeholdninger
  • 3.4 Salgsanalyse
  • 3.5 Sagsbehandler opfølgning
  • 3.6 Støvvarer

3.1 Bonanalyse

I bonanalysen kan man klikke på et varenummer for at se, hvilke andre varer der er solgt sammen med den valgte vare.

3.2 Omsætning DB og DG 

En rapport til salgsanalyse, hvor man kan se omsætning pr. valgt måned, samt år til valgt måned.

Det er også muligt at se omsætninger pr sagsbehandler, lagersted, kunde mm. 

Der er mulighed for at lave filtre, så man f.eks. kan se omsætning pr varenummer for en enkelt kunde. 

3.3 Ordrebeholdninger 

Ordrebeholdning er en lille rapport, der viser salg inklusiv ordrebeholdninger for en valgt periode: 

  

3.4 Salgsanalyser

Denne rapport giver mulighed for at lave top salgslister, hvor man har mulighed for at sammenligne, hvilke varegrupper der er i vækst eller har vigende omsætning.

   

3.5 Sagsbehandler opfølgning 

Rapporten 'Sagsbehandler opfølgning' viser ekspeditioner og omsætning for en valgt periode sammenlignet med måned før. 

3.6 Støvvarer

Denne rapport giver mulighed for at finde varer med høj lagerværdi, som der ikke har været omsætning på i en periode.

 

4. Indkøbs- og lagerrapporter

 

4.1 Indkøbsrapport

Rapporten 'Indkøbsrapport' giver mulighed for at se indkøbt beløb fordelt på varegrupper, varer eller leverandør og sammenholde det med nettoomsætning, DB, DG og lagerbeholdning.

Rapporten er dynamisk og kan filtreres med et enkelt klik. 

Pakketræsrapporten kan bruges til at give et overblik over beholdningen fordelt på pakketræ og galge.

   

4.2 Leverandøranalyse

Leverandøranalysen giver mulighed for at se indkøb pr leverandør for en valgt periode, sammenlignet med en anden periode. 

Der er også mulighed for at klikke på leverandørnummer og se de enkelte indkøbsfakturaer for perioden: 

   

4.3 Lagerværdiopgørelse

Denne rapport giver mulighed for at se lagerværdien i forhold til de seneste fakturaer:

   

 

5. Debitorrapporter

 

5.1 Kundeoversigt med kundesaldo og kreditmaks kontrol 

Med debitorrapporterne er der mulighed for at følge med i kundernes kundesaldoer og forfaldsbeløb og som eksempel fange, hvilke kunder der overskrider deres kreditmaks. 

    

5.2 Kundeanalyse

Rapporten "kundeanalyse" giver mulighed for at se kunders omsætning i forhold til en valgt periode. Desuden kan man se kunder, der ikke har handlet i en given periode.

    

 

6. Egne rapporter

 

Der er rig mulighed for at anvende al data i Cognos til at bygge sine egne rapporter fra bunden, eller kopiere eksisterende rapporter og rette dem til efter eget ønske. Hvis man mangler nogle specifikke tal kan disse nemt trækkes ad hoc ved at lave en simpel listerapport, og ligeledes kan man selv opsætte og gemme en mere avanceret rapport til eget brug.

 

7. Diverse information

 

7.1 Automatisk udsendelse af rapporter 

I Cognos er der mulighed for at opsætte tidsplaner og automatisk levere rapporter på faste tidspunkter via email til hvem som helst.

Modtageren behøver ikke at have adgang til Cognos, og der er ingen grænser for hvor mange automatiske rapporter man kan sende ud. 

7.2 Sikkerhed 

Der er mulighed for at give forskellige medarbejdere i forretningen adgang til forskellige rapporter og dashboards baseret på deres rolle.

 

8. Kontakt os

 

Hvis du har nogle spørgsmål eller ønsker til nye tiltag, så er du altid mere end velkommen til at kontakte os.

På xl@cognitech.dk kan du komme med alle slags henvendelser, som læses af alle ansvarlige konsulenter.

Du er også velkommen til at kontakte vores konsulenter direkte:

___________

Rikke Jacobsen | CEO & Partner

Send Rikke en mail: rijac@cognitech.dk

Ring til Rikke: +45 20 85 93 52

___________

Claus Søeborg | BI Konsulent

Send Claus en mail: claso@cognitech.dk

Ring til Claus: +45 20 85 90 96

___________

Line Veng-Taasti | BI Konsulent

Send Line en mail: livet@cognitech.dk

RIng til Line: +45 31 57 34 96